Раждане и значение на нямото кино

Мак Сенет

Чаплин с Томас Инс, Мак Сенет и Д. Грифит. 1915г.

Все още жестоко се дискутира кога и къде е родено нямото кино, но със сигурност се знае, че майката-люлка на немите филми е страната на неограничените възможности, а именно САЩ.

Вероятно не е случайно, че още първият игрален филм на братя Люмиер – „Полетият поливач”, по своята жанрова характеристика е комедия. В това „зрелище за бедните “, както презрително са наричали киното, комедията се чувства необикновено удобно.

Затова първите звезди на екрана – французите Андре Дид и Макс Линдер – са комици.

“В киното на САЩ комедията е застъпена още от самото му раждане. Много от филмите на Стюарт Блактън в серията „Сцени от действителния живот” са комични. Дори безспорният новатор на киното Дейвид Грифит поставя няколко комедии в ранния си период, когато е режисьор във фирмата „Байограф”. Но за истинска рождена дата на американската комедия се смята 1913 г., когато на екрана излиза филмът на Мак Сенет „Коуън си прибира дълга” и „На Кони Айлънд”.

Бивш естраден актьор, канадецът Майкъл Синот започва филмовата си кариера през 1908 г. в „Байограф” като сътрудник на Грифит, при когото изпълнява първата си роля и за когото пише сценарии.

От 1910 г. е самостоятелен постановчик, а през 1912 г. основава собствена филмова къща „Кистоун”. Преименуван е на Мак Сенет още в „Байограф”. Ексцентричните му комедии стават известни под названието слапстик, или комедии на плесниците.

Преследванията, поредица от падания, ставания, замерване с торти, кремове и брашно са характерни за неговите филми. Натрупващите се безсмислени комедийни гегове се разведряват от къпещи се момичета, облечени в пикантни за времето бански костюми, а гвоздеят на филмите става група полицаи, глупаво препускащи по улиците на провинциални градчета, създавайки още по-голяма бъркотия.

Днес си даваме сметка, че и фабулите, и триковете на Мак Сенет, твърде близки до геговите ситуации на американския комикс, са твърде еднообразни и повтарящи се. И въпреки това неговите филми не престават да бъдат смешни. Тайната е скрита не само в умението му да поднесе комичната ситуация, да създаде динамика на зрелището, но и в яркостта на героите.

Форд Стърлинг

Форд Стърлинг, Love and Dynamite, 1914

В историята на нямото кино Мак Сенет е известен като откривател на големи комици. Първоначално това са слабият Форд Стърлинг, дебелият наивник Роско Арбъкъл, хубавичката Мейбъл Норман, огромната, но невероятно подвижна Мери Дреслър, кривогледият Бен Търпин, гигантът Мак Суейн и др. Негови открития са и Бъстър Кийтън и Чарли Чаплин, двете най-големи имена на нямото кино.