Музите на великите художници

В продължение на много векове художниците са били вдъхновявани от присъствието на определни хора в живота им, които са ги мотивирали да създават своите най-добри работи. Източникът на вдъхновение могъл да бъде мъж, жена, или дори домашен любимец, но винаги бил някой, който вдъхва желание за създаване на нещо неповторимо.
Много често мъжете художници са били вдъхновявани от жени – любими, любовници, а понякога и случайно срещнати. Тук сме отличили най-влиятелните музи на трима от великите художници в историята.

Салвадор Дали и Гала

Всъщност Салвадор Дали не е единственият гений, който Гала е вдъхновила. Преди да започне връзката си с него, тя е позирала за Макс Ернст и е била основен двигател в творчеството на Пол Елюар.
Истинското име на Гала е Елена Дяконова. Все още младо момиче, тя се разболява от туберколоза и заминава да се лекува в Швйцария. Там се запознава с Пол Елюар. И го вдъхновява да започне да твори любовни стихове. Двамата сключват брак. Няколко години по-късно Гала се среща с художника Макс Ернст в Германия. Тя му позира и става негова любовница. Но връзката й със съпруга й продължава. Така тримата заживяват заедно в дома на Елюар.
По-късно Гала се запознава със Салвадор Дали, който е с 10 години по-малък от нея. Любовта им пламва изведнъж. Женят се, заживяват заедно. Макар че в последствие Гала има много извънбрачни връзки, за Салвадор Дали тя остава единствената муза и вдъхновение. Тя е единственият женски модел в неговото творчество и до края на живота й той я възхвалява. След смъртта й угасва и неговото желание да живее и умира няколко години по-късно.

Мане

Мане - Закъска на тревата

Мане – Закъска на тревата

Две от най-скандалните за времето си картини на Мане са „Закуска на тревата“ и „Олимпия“. И за двете позира неговата голяма муза Викторин Мьоран.
Първоначално заглавието на „Закуска на тревата“ е „Къпането“. В последствие Мане променя името й. Картината изобразява две голи жени в компанията на двама облечени мъже. Това е напълно неприемливо за времето, в което той твори. Картината е осмяна и отхвърлена, дори е изложена в специална изложба, наречена „Салон на отхвърлянето“. На преден план в картината се вижда гола жена, за тялото на която е позирала бъдещата съпруга на Мане Сузане Леенхоф, а за лицето на жената е позирала неговата постоянна муза Викторин Мьоран. Критиците били възмутени от това, че жената „безсрамно гледа публиката, без изобщо да се смущава от голотата си“.

Мьоран е позирала и на други художници от онова време. Мьоран позира на Мане и за други негови картини, сред които: „Улична певица“, „Жената с папагала“, „Портрет на Викторин Мьоран“, „Олимпия“.
Именно последната причинява поредния скандал на Мане сред парижкото общество. Макар че винаги в класическото изкуство е присъствала голотата, в картините, единствено богините се изобразявали така. А в „Олимпия“, както и в „Закуска на тревата“ не е имало нищо божествено. „Олимпия“ изобразява гола легнала жена, която се е облегнала на възглавница, а зад нея се намира домашната й помощница.
По-късно самата Мьоран става художничка. Години по-късно е включена в престижната „Общност на френските художници“. Но до наши дни е установено, че е останала само една нейна картина „Цветница.

Пикасо

Мерия-Тереза Уолтър 1927г

Мерия-Тереза Уолтър 1927г

Пикасо не е имал само една муза, нито само една любовница. Много са. И всички любовници са били негови модели. Но една от най-важните за него е Мария-Тереза Уолтърс.
Пикасо я среща на една улица в Париж. Съвсем случайно. Спира я. Представя й се и я моли да му позира. Тя се съгласява. Така тя става неговия двигател и източник на вдъхновение за няколко години. Повече от всяка друга до тогава тя стимулира творецът да създава и експериментира. Тъй като по това време той е женен, любовта им е дълбоко пазена в тайна както от обществото, така и от най-близките приятели на художника. По-малко от 10 години след началото на тяхното запознанство, Мария-Тереза забременява. Пикасо прекратява връзката си с нея. Но все пак продължава да я посещава понякога и да се грижи за детето си – Мая. Последната жена на Пикасо – Жалклин Рок, която също позира на много от картините му, забранява на всички негови предишни любовници да му пишат писма. Единствено на Мария-Тереза позволява.
Така Пикасо никога не заживява никога с Мария-Тереза. Тя прекарва живота си в самота. В очакване на своята голяма любов…Четири години след смъртта на художника тя се самоубива.

Макар че повечето от връзките на тези и други велики художници са били твърде разкрепостени, не може да се отрече, че любовта в нейната най-чиста форма, винаги е била вдъхновение на творческия процес на хората на изкуството.